Digitaliseringen går fort framåt nu. Så ser du till att ha en IT-strategi som möjliggör utveckling för ditt företag.
Låt oss börja med att titta på vad som krävs av en IT-avdelning oavsett om den är intern eller outsourcad och vad IT ska tillföra verksamheten.
IT är idag inte bara teknik utan en förutsättning för konkurrenskraft där verksamheten blir allt mer beroende av en väl fungerande IT. Det ställs samtidigt högre och högre krav på ökad förändringskapacitet för att möta morgondagens teknik och kundernas förväntningar. IT-avdelningen måste därför säkerställa att den tillför strategiskt värde till affärsverksamheten inom två huvudsakliga områden.
Förvaltning
Stabil tillgänglighet av IT-funktioner till medarbetarna för att maximera produktiviteten och för att klara av verksamhetens åtagande både internt och till slutkunderna.
Förändring
Utveckling av nya och innovativa funktioner och tjänster samt fortsatt effektivisering av verksamheten för att skapa konkurrensfördelar.
Dess två områden måste samverka i en balans mellan tillräckliga investeringar, för att inte det ena området ska bli eftersatt på bekostnad av det andra. Din IT ska skapa värde för dig och ditt företag och då är det viktigt att du har en strategi på plats och en IT-infrastruktur som tillåter utveckling. När du utarbetar din IT -strategi är det bra att ha några punkter i åtanke:
Verksamhetens faktiska behov
Det är lätt att fastna i kostnader och fokusera på kostnadseffektivisering utan att tänka på verksamhetens faktiska behov och affärsnyttan. Kostnaden är absolut viktig men den står i förhållande till det värde som tillskapas. Din IT-strategi ska stödja din affärsutveckling.
Skalbarhet och Flexibilitet
Se till att du har en skalbar IT-lösning som ständigt kan anpassa sig efter dina behov. När verksamheten och företaget växer är det viktigt att din IT på ett smidigt sätt kan skala upp.
Utveckling över tid
Att förbättra och utveckla både sin IT-infrastruktur, sina processer men också kompetensutveckling för att möta morgondagens teknik kommer att vara A och O för att klara sina IT-behov över tid. Därför är det viktigt att inte bara ha en långsiktig plan utan också skapa en prioriteringsordning bland de processer som IT måste skapa för att du ska uppnå dina affärsmål.