Fortsatt fokus på internutbildning med Thomas Michelsson som teamchef på Service Desk

Thomas Michelsson, chef över Service Desk på Acon började själv som tekniker på företaget och avancerade snabbt till chef över hela teamet.

Thomas Michelsson började på Acon för snart 3 år sedan – då som Service Desk tekniker, han avancerade snabbt till specialist och därefter fick han förfrågan om att axla chefsrollen över Service Desk. När han började på Acon hade han inte en tanke på att leda personal men efter en arbetsmiljöutbildning började han intressera sig mer och mer för ledarskap.

 

- Jag började fundera över hur jag ville att övriga anställda skulle uppfatta mig som chef och när dom tankarna väl slagit rot var steget inte långt till att tacka ja till erbjudandet och nu trivs jag väldigt bra i min roll, säger Thomas Michelsson. Det är såklart krävande ibland men jag gillar att utmana ledningen med nya idéer och på Acon finns det alltid möjlighet att prova sig fram för att utvecklas, fortsätter Thomas.

 

Service Desk hanterar mängder av ärenden dagligen, både förfrågningar men även incidenter - ungefär 150-200 ärenden varje dag. Idag består teamet av 18 medarbetare, ungefär jämnt fördelat över båda kontor i Lycksele och Umeå. Två dispatchers ser till att varje ärende blir fördelat på rätt resurs, fem specialister har fördjupade kunskaper inom olika kunders IT-miljöer och två medarbetare har inriktning mot deployment och sköter större delen av konfigurering av bland annat utbyte av kassor till retailkunder. Samtliga tekniker hanterar löpande ärenden och incidenter för att på bästa möjliga sätt hjälpa Acons kunder och partners.

 

- Min roll handlar i huvudsak om att skapa och bibehålla en bra dynamik i teamet och bistå med hjälp och stöd som ledare. Under våren har fokus legat på att följa Acons uppsatta mål och satsning på internutbildning för att höja kompetensen hos alla våra medarbetare. I början av Maj tog vi tillfället i akt att starta igång och har nu genomfört fyra olika utbildningar som det funnits önskemål om inom teamet, säger Thomas Michelsson, chef över Service Desk.

 

Satsning på kompetensutveckling

Under våren tog Acons ledning ett beslut att satsa på kompetensutveckling som ett led i att kunna vara en av branschens attraktivaste arbetsplatser och under hösten fortsätter satsningen för att möta både marknadens och kundernas höga krav på kompetens och service hos en IT-partner. 

 

 

Nästa artikel Säkerhet är en del av vårt arbete

Kunskapsbank

bakgrund ap
OUTSOURCING

Transformera intern IT

Vad kan vara utmaningar i den interna IT:n och hur kan ni övervinna dem för att transformera er interna IT till en beställarorganisation som är proaktiva för framtidens behov.

bakgrund ap
OUTSOURCING

Att tänka på inför

Att ett annat företag ska vara er IT-avdelning kan kännas både tryggt och skrämmande.

bakgrund ap
Säkerhet

Internet of Things

Senaste åren har det dykt upp fler och fler Internet-kopplade teknikprylar. Men hur säkra är dessa egentligen och hur kan du åtgärda det?

bakgrund ap
Outsourcing

Nyttan med ITIL processtyrning

Vad är ITIL och varför är det viktigt att jobba med processtyrning inom IT? Här får du en snabbkurs inom ITIL och den nytta det för med sig i det vardagliga arbetet – både för dig som kund och för oss som leverantör.

Certifierade och behöriga

Vi är certifierad partner till flera av de stora leverantörerna. En extra trygghet som garanterar bästa möjliga stöd för dig.

ms cisco dell

Registrera dig för vårt nyhetsbrev och få nya branschinsikter.

Acon.se använder sig av cookies

Vi använder oss av cookies för att förbättra upplevelsen på vår webbsida. En cookie är en datafil som lagras av webbsidor i syfte att göra användningen av en webbsida snabbare. En cookie är inte skadlig för din dator.

Ok